دوربین مداربسته تحت شبکه

دوربین مداربسته تحت شبکه چیست

دوربین مداربسته تحت شبکه : با توجه به فراگير شدن فناوری شبکه های کامپيوتری بستری فراهم شد تا نسل جديد تجهيزات تصوير برداری بنام دوربین مداربسته تحت شبکه IP-Camera بوجود آيد. دوربین مداربسته تحت شبکه بر پايه استفاده از سيستم عامل لينوکس استوار گشته و از پروتکل های اينترنت در جهت ارسال تصاوير خود در قالب داده ها بر روی بستر شبکه بهره مي گيرند و در جهت مقاصد نظارتی و يا حفاظتی بکار می روند. استفاده از دوربين‌ مداربسته تحت شبکه به علت بالا رفتن قابليت ‌های آنها نسبت به گذشته روز به روز درحال افزايش است.

ساختار
دوربین مداربسته تحت شبکه در واقع نوعی کامپيوتر کوچک نيز محسوب می شود. اين دوربين ها پس از دريافت اطلاعات تصاوير از حسگر آنها را به اطلاعات ديجيتال تبديل کرده و مطابق پروتکل های شبکه به شبکه می فرستند. وجود قسمت های تبديل کننده در اين دوربين ها باعث افزايش پيچيدگی و هزينه های انها شده است.

هر شرکت توليد کننده سيستم های دوربين مداربسته تحت شبکه پروتکلی مختص به خود را براي دوربين های توليد شده استفاده می کند. اين کار موجب می شود شما در يک سيستم مداربسته شبکه نتوانيد از چند دوربين با برند متفاوت برای يک سيستم يکپارچه استفاده کنيد. تنها راه استفاده از دوربين ها به اين صورت تطابق آنها با پروتکل Onvif است.

وضوح-رزوليشن تصوير در دوربين‌ های مداربسته آنالوگ با TVL مشخص ميشد (تی وی لاين – تعداد خطوط افقی موجود در تصوير) در حاليکه در دوربين‌ مداربسته تحت شبکه رزوليشن بر مبنای پيکسل بيان مي‌شود. استفاده از دوربين‌هاي 1.3 و 2 و 3 مگاپيکسلی به صورت دوربين‌های مداربسته شبکه به سرعت رايج شده و اين دوربين‌ها مي‌توانند تصاويری به مراتب بهتر و با جزئيات بيشتری نسبت به دوربين‌های آنالوگ ارائه دهند.

مزیت های دوربین مداربسته تحت شبکه

کيفيت تصوير

بزرگترين مزيت دوربين های شبکه محدود نبودن کيفيت تصوير آنهاست.
امکان استفاده از بزرگنمايی های ديجيتال با حداقل افت بر روی تصاوير
قابليت تعيين رزولوشن و نرخ فريم (بر ثانيه) برای هر کانال بصورت مستقل

درحال حاضر دوربين های با کيفيت بين 1.3 تا 5 مگا پيکسل به صورت گسترده مورد استفاده قرار ميگيرند. کيفيت تصوير بالاتر از 5 مگا پيکسل تنها در دوربين های تخصصی و در برندهايی خاص قابل دسترسي خواهد بود.

استفاده از روش Progressive Scanning در جهت تصوير برداری که در مقايسه با روش قديمی Interlaced Scanning از کيفيت تصوير بالاتری برخوردار می باشد. (دوربين های آنالوگ به دليل محدوديت استاندارد در مورد استفاده (PAL/NTSC) هر فريم تصوير را دو بار و با تأخير زمانی اسکن ميکنند که باعث افت کيفيت تصاوير متحرک ميشود. در مقابل دوربين های تحت شبکه کل تصوير را در آن واحد اسکن کرده و در نهايت يک تصوير متحرک را بدون نويز و اعوجاج نشان ميدهد.)

عدم نياز سخت افزار اضافه در جهت تبديل تصاوير از آنالوگ به ديجيتال در جهت ذخيره بر روی حافظه. در سيستم تحت شبکه تصاوير فقط يکبار ديجيتال شده و همواره ديجيتال باقی ميمانند لذا کيفيت تصاوير بعد از انتقال به کيلومتر ها دورتر ثابت خواهد ماند.

تغذيه

دوربين های شبکه را ميتوان از دو طريق تغذيه کرد.
تغذيه از طريق منبع تغذيه يا اداپتور
تغذيه از طريق کابل شبکه يا به صورت POE

بيشتر دوربين‌ های مداربسته تحت شبکه دارای قابليت POE هستند. به اين معنا که می توانيد دوربین مداربسته تحت شبکه را با همان کابل شبکه تغذيه کنيد و اين نياز به يک کابل اضافه را جهت تغذيه برق دوربين از بين می برد. در مقايسه با دوربين‌ مداربسته آنالوگ که به يک کابل جداگانه برای تغذيه نياز دارند اين قابليت موجب صرفه جويی در زمان و هزينه کابل کشی خواهد شد البته بايد توجه داشت که تمامی سوئيچ های مورد استفاده در زير ساخت شبکه بايد از نوع POE استفاده شوند که معمولا از کابل کشی پرهزينه ترند.

نرم افزار

از ديگر قابليت های بسيار مهم دوربین مداربسته تحت شبکه دسترسی به نرم افزارهای پيشرفته شبکه است. اين نرم افزارها ميتوانند قابليت هاي بی شماری را برای کاربر ايجاد کنند و بسياری از نيازهای امنيتی و نظارتی مشتريان را به صورت کامل براورده کنند.
قابليت ارسال فرامين کنترلی دوربينهای گردان (PTZ) از طريق همان کابل شبکه

درپايان

دوربين های IP با رزولوشن بالا، کارايی و ويژه گی های فراوان، مفيد بودن خود را برای استفاده کنندگان خود ثابت کرده اند. اين ويژگی ها سبب شده روز به روز بر تعداد افرادی که دوربين های آنالوگ خود را به IP تغيير می دهند افزوده شود.

کلیک ساختمانی Takev: دوربین مداربسته تحت شبکه تبریز

مطالب مرتبط